Hefboom geraakt worden

Ervaringen opdoen omtrent de dagelijkse realiteit van sociale ongelijkheid en maatschappelijke kwetsbaarheid doet empathie ontstaan. We willen mét in plaats van óver de mensen praten. Door de ontmoeting met kwetsbare gezinnen (en hun verenigingen) worden we in hun leefwereld ‘ondergedompeld’.

Hieronder vind je materiaal, inzichten, ideeën, interviews, onderzoeksresultaten, tools … die je kunnen inspireren.

Lees hier de tekst vanuit het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ met de opleidingen kleuteronderwijs.

banner bij Hefboom geraakt worden
terug naar overzicht

Sterke leraren opleiden: stuur ze naar een gezin in kansarmoede

In Brussel leeft 41% van de kinderen in een gezin met een inkomen onder de armoederisicodrempel. Scholen, begeleidingsdiensten en de lerarenopleidingen staan voor een enorme professionele uitdaging. Kinderarmoede aanpakken begint bij het opleiden van sterke leraren.

Axana (12): “Soms word ik gepest omdat ik arm ben”

De mama van Axana (12) is huismoeder. Papa werkt bij de groendienst van de stad. Vroeger hebben ze schulden gemaakt. Nu bepaalt een advocaat hoeveel geld ze elke maand krijgen. “Toch voel ik mij niet arm”, zegt Axana.

Mama Sandra: “Armoede staat niet op mijn gezicht te lezen”

“De school weet het niet en ze hoeft het niet te weten. En het staat gelukkig niet op mijn gezicht te lezen”, zegt Sandra Carlier (34), mama van 3 kinderen. Ze krijgt thuis de eindjes niet altijd aan elkaar geknoopt. Daardoor heeft ze ook met de school soms problemen.

Verhalen inzicht-in-armoede

Door wie? Netwerk tegen armoede
Voor wie? kinderopvang, scholen, lerarenopleiding

Inhoud: 

Het Netwerk tegen Armoede ontwikkelde met mensen in armoede een aantal bierkaartjes met stereotypen/clichés en op de achterkant de weerlegging ervan. Dit kan een (op maat te maken) manier zijn om een gesprek op gang te brengen. Ook op deze website: een aantal blogverhalen van mensen in armoede (wordt aangevuld), waaronder ook getuigenissen over ervaringen met scholen. Deze verhalen kunnen zeker het inzicht in leven in armoede vergroten.

Meer info: http://www.netwerktegenarmoede.be/inzicht-in-armoede/cliches-doorprikt 

“Wij zijn de zorgmagneet van de streek”

Het VTI Diksmuide heeft een GOK-percentage van 30%. En de school telt maar 15 anderstalige leerlingen. Leerlingbegeleider Eddy ziet schrijnende opvoedsituaties, maar blijft optimistisch. “We krijgen soms het verwijt dat we leerlingen te veel kansen geven. Terwijl het leerlingenaantal overal in deWesthoek daalt, zijn wij in 12 jaar tijd verdubbeld.”

“School wordt vangnet voor ‘nieuwe’ armen”

De crisis slaat koud en hard toe in Spanje, Portugal en Griekenland. Ook in Vlaanderen krijgen ouders het moeilijk. “Een school is geen voedselbank”, zegt leraar Bart Crikemans. “Toch hebben we nu een grote diepvries gekocht, om de soepgroenten in te bewaren. Zo eten de leerlingen ’s middags toch iets.”

terug naar overzicht