Hefboom expressie, het muzisch-creatieve aanboren

Kinderen drukken zich in diverse ‘talen’ uit: in klanken, beweging, kleuren, bouwen en zoveel meer. In een stimulerende, veilige en vrije omgeving ontdekken ze hun eigen ‘taal’ en gaan ze in interactie met andere kinderen en de omgeving. De professional biedt die omgeving aan zodat hun nieuwsgierigheid, verwondering, verbeeldingskracht en creativiteit aangewakkerd wordt.

Hieronder vind je materiaal, inzichten, ideeën, interviews, onderzoeksresultaten, tools … die je kunnen inspireren.

Lees hier de tekst vanuit het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ met de opleidingen kleuteronderwijs.

banner bij Hefboom expressie, het muzisch-creatieve aanboren
terug naar overzicht

Vaarwel resultaat, welkom creatief proces!

Vaarwel knutselwerkjes, welkom crea-hoek.

Sabine Plamper legt het uit: “We zijn snel geneigd kinderen te stimuleren door te roepen hoe ‘mooi’ we vinden wat ze doen. Maar daarmee maak je ze afhankelijk van jouw oordeel. Want ‘mooi’ is persoonlijk. Belangrijk is dat kinderen ontdekken wat ze zelf mooi en lelijk vinden, prettig en onprettig. Dan kunnen ze zelf beslissingen nemen over het einde van het proces en het ‘resultaat’.”

In een creatief proces gaan kleuters op zoek naar een ‘wow’-effect. Volgens Anne Bamford is dat het moment waarop kleuters iets nieuws, verrassends of verbazingwekkends tegenkomen tijdens het creëren. Het plezier en enthousiasme geeft hen energie om nog meer te gaan ondernemen en hun creaties verder te ontwikkelen tot ze op een punt komen dat ze het zelf de moeite waard vinden.

Lees meer

Gepeuter

Door wie? VBJK
Voor wie? kinderopvang, kleuteronderwijs

Inhoud:

Jonge kinderen zijn vaak kleine Picasso’s: ze overtreden de regels van de kunst. Zo komen ze tot origineel werk. Hoe kun je die spontaniteit van kinderen tijdens het creatief werken bewaren en zelfs aanmoedigen?

In dit boek geen sneeuwman met watten maar gedurfde activiteiten die kinderen tot 4 jaar volop laten experimenteren. In 40 activiteitenfiches maak je kennis met verschillende materialen en technieken. Door de kant-en-klare omschrijving kun je de activiteiten meteen uitproberen. Die zijn niet alleen kunstzinnig, peuters beleven er gegarandeerd ook veel plezier aan.

De activiteitenfiches komen na een kort stukje theorie en filosofie. Want dit boek wil jouw goesting aanwakkeren. Ja, het is belangrijk én leuk om creatief met kinderen te werken! Daarom krijg je ook leuke achtergrondinformatie over een paar kunstenaars. We geven bovendien enkele zeer praktische tips mee. Hoe organiseer je kunstzinnig schilderen? Wat doe je ter voorbereiding van creatief kleien?

Kortom, dit is hét kunsthandboek voor iedereen die werkt met jonge kinderen (2 tot 4 jaar).

Meer info: https://vbjk.be/nl/publicaties/gepeuter  

Ontvlambare Vingers

Door wie? VBJK
Voor wie? kinderopvang, scholen, lerarenopleiding

Inhoud: 

Het boek Ontvlambare Vingers van VBJK over kunstzinnig en filosofisch werken met kinderen neemt niet de kortste weg, het neemt allerlei bochten en omwegen. Durf jij bekende paden verlaten? Wil je je laten verwonderen door de onbevangenheid van jonge kinderen?

Elke dag komen kinderen tot nieuw spel, nieuwe gedachten, nieuwe bouwwerken, nieuwe creaties. Net als kunstenaars scheppen kinderen hun eigen wereld. Net als kinderen benaderen kunstenaars het alledaagse met verwondering. Met woord en beeld nodigt het boek je uit om hierin mee te gaan. De passie van kinderen en kunstenaars spat van de pagina’s.

Bij dit boek hoort ook de film Flammable. Of je eigen goesting in muziek, dans, woord, beeld, beweging nu klein en smeulend is of een hoog laaiend vuur... Boek en film zullen het hoe dan ook aanwakkeren!

Meer info: 

https://vbjk.be/nl/publicaties/ontvlambare-vingers

https://vbjk.be/nl/publicaties/flammable 

Kunstactiviteiten doen stress bij kinderen in armoede dalen

"De studies liegen er niet om: de effecten van kunstzinnige activiteiten zijn heilzaam, zeker voor kinderen in armoede. Het is dus een must om dit soort activiteiten volop in te zetten in de klas. In Vlaanderen groeien steeds meer kinderen op in kansarmoede (De Morgen, 2018). De stress die deze kinderen ervaren is nefast voor hun ontwikkeling. Als kunst kan helpen om deze stress te milderen, dan is het een must om voor een kunstzinnig schooljaar te gaan."

Lees hier de blog op Kleutergewijs

Pedagogisch documenteren

Door wie? VBJK
Voor wie? kinderopvang, scholen, lerarenopleiding

Inhoud: 

Pedagogisch documenteren is een methodiek overgewaaid uit Noord-Italië. Het helpt je om voor projecten en activiteiten te vertrekken vanuit de interesses van de kinderen zelf. Wat observeer je? Wat houdt hen bezig en hoe kun je daarop inspelen? Je voegt prikkels toe en komt samen met de kinderen tot een project dat je vastlegt in woord en beeld. Zo kun je dit presenteren of ‘teruggeven’ aan de kinderen, de ouders, het team en de buurt. Op die manier wordt pedagogisch documenteren ook een middel om te communiceren en te reflecteren.

Meer info: 

https://vbjk.be/nl/publicaties/documenteren-voor-jonge-kinderen 

terug naar overzicht