In een krachtige en kwaliteitsvolle leef- en leerromgeving is er aandacht voor een veilig en positief klimaat, voor betekenisvolle prikkels en taken, voor veel interactie, voor een evenwicht in zorg en leren, voor samenwerking en professionalisering in team.
Hieronder vind je ideeën die je kunnen inspireren.
Geert Noels (auteur Econoshoc en Gigantisme, stichter Econopolis): bekijk hier de sessie!
Over het verschil dat leerkrachten kunnen maken... over talenten die we moeten ontwikkelen... Over kleiner, trager en menselijker!
Postdoctoraal onderzoeker Charlotte Struyve (KU Leuven & VIVES) legt in 9 minuten uit hoe je als schoolteam grote kansen aan kleine kinderen kunt bieden. Met welk krachtig inzicht wil jij op jouw school aan de slag? Laat het weten in de reacties.
Wij stellen graag onderzoeker Charlotte Struyve aan jullie voor (KULeuven/Vives): “Leraar wordt een steeds complexere job. Expert zijn in lesgeven, ICT, zorg, differentiëren én een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje. Samenwerken is de enige oplossing”. Waarom doen we het dan niet vaker?
Bénédicte Vanblaere maakte over professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs haar doctoraat en deelt gaag belangrijke inzichten. Leraren kunnen veel leren van elkaar, op hun eigen werkplek.
Samen werken om te leren: gemakkelijker gezegd dan
gedaan. Hoe gaat dit concreet? Wat is er nodig is om van een basisschool ook een leerplek voor leraren te maken?
Via deze link kan je het filmpje bekijken. Lees zeker ook het artikel dat verscheen in Schoolwijzer.
Lies Pycke van Artesis Plantijn vertelt je graag meer over hun projectplan en hun partnerschap met de mentoren in het werkveld. Kijk hier voor inspiratie!
Stefanie Leirens van Karel de Grote hogeschool (coördinator flextraject kleuter en lager onderwijs) vertelt je meer over hun samenwerking met het werkveld. Kijk hier!
Samen professionaliseren: een springplank voor inclusieve competentiegroei - Marijke Wilssens (projectmedewerker Potential, Power to teach all) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie en overzicht materialen
Inclusie door de ogen van kinderen en ouders - Marijke Wilssens (projectmedewerker Potential, Power to teach all) Lees hier het abstract- Bekijk hier de presentatie en overzicht materialen
Door wie? Karel de Grote hogeschool Bachelor kleuteronderwijs |
Voor wie? lerarenopleider |
Inhoud: Kader tot het design van een professionalisering van een onderwijsteam. |
Meer info: https://www.kdg.be/effectieve-teamprofessionalisering#leesmethode |
Anno 2018 leiden we geen klasleerkrachten op, maar wel teamleerkrachten. Door de invoering van het M-decreet (2015) (Fluijt, D., 2018) zijn tal van leerkrachten op zoek naar hoe je kan omgaan met de diverse groep leerlingen.
Daarom leiden we in Vlaanderen leerkrachten op die willen samenwerken in functie van creëren van maximale ontwikkelingskansen voor alle kinderen in de klas. Uit onderzoek van Hogeschool PXL kleuteronderwijs (2018) is gebleken dat feedback geven en feedback ontvangen belangrijke voorwaarden zijn om te leren van en met elkaar. Om deze feedbackcultuur te creëren, moet je eerst en vooral een goede samenwerking hebben.
Lees er alles over in dit blogbericht.