Leren van en met elkaar om krachtige leraren te vormen in het omgaan met kansarmoede en ongelijkheid in de onderwijspraktijk

Ben je lerarenopleider, pedagogisch begeleider,  leraar/coördinator/directie in een basisschool? Wil je meer te weten komen over kwaliteitsvolle interacties, kansarmoede, diversiteit, een sterke overgang van kinderopvang naar kleuterklas naar eerste leerjaar of over professionele leergemeenschappen? Sluit dan aan bij het Vlaanderen-brede vervolgtraject van Kleine Kinderen Grote Kansen. We organiseren 4 lerende netwerken in Brussel: op 12 november 2019, 18 februari 2020, 21 april 2020 en afsluit op 5 oktober 2020. Je kunt ervoor kiezen om het hele traject te volgen, maar je bent ook welkom voor een deel van het traject. Zet jij mee je schouders onder onze maatschappelijke missie? Samen naar meer sociale gelijkheid!

banner bij Leren van en met elkaar om krachtige leraren te vormen in het omgaan met kansarmoede en ongelijkheid in de onderwijspraktijk
terug naar overzicht

Derde lerend netwerk 21 april

Digitaal lerend netwerk: VANAF 21 april posten we 3 weken lang dagelijks een filmpje of tekstje. Hou deze pagina van de website dus goed in het oog! 

Samen naar meer sociale gelijkheid: professionele leergemeenschappel in krachtige partnerschappen

Locatie: 'in uw kot'

Wij stellen graag voor: 

Samen aan de slag met kwaliteitsvolle interactie

Prof. dr. Kris Van den Branden, hoogleraar Taalkunde en lerarenopleider aan de KU Leuven, brengt zijn verhaal voor het derde lerende netwerk van Kleine Kinderen Grote Kansen digitaal... Over het bevorderen van leerkansen door 'samen in bad te gaan en de temperatuur van het water' ;-)

Zeker kijken en luisteren! Klik hier! 

Verbinding om maximale ontwikkelingskansen te bieden

An Claeys van Onderwijscentrum Brussel (algemene coördinator Brede School) vertelt het verhaal van Brusselse Brede Scholen en 'kijkt over het muurtje'. Kijk je mee? Fien Sambaer maakte illustraties. 

Reacties of vragen? an.claeys@vgc.be of fien.sambaer@vgc.be of onderwijscentrumbrussel@vgc.be 

Kwaliteitsvolle interacties: zet je EF-bril op 

Catherine Malfait (projectleider van het onderzoeksproject van executieve functies in Sint - Niklaas) van Odisee deelt met jullie dit filmpje. Kijk hier 

Lees hier ook de projectfiche van Odisee. Merci om te delen Valerie Diels. 

Wil je graag nog meer info over executieve functies in het kleuter en lager onderwijs? Surf dan even naar https://www.ef-bril.be/ 

Kwaliteitsvolle interacties en reflecteren: wist je dat?

Wist je dat twee filmpjes over kwaliteitsvolle interacties in de klas van juf Jelke ook ondertiteld zijn in het Engels? Je surft naar EN in de tabbalk van deze website en je ontdekt het filmpje van 'rijke taal ' en 'warme relaties' dat gemaakt is in het kader van Kleine Kinderen Grote Kansen. Ook het filmpje over videocoaching is beschikbaar met engelse ondertiteling.

Hoe doe je dit?

Rechts onderaan een filmpje klik je op instellingen. Daarna zet je engelse ondertitels aan. Voila! 

Wat is 'Eerste Hulp Bij grote Onderwijskansen'-stage? 

Kleine Kinderen Grote Kansen stimuleert een ‘Eerste Hulp Bij grote Onderwijskansen’-stage waarbij studenten kleuteronderwijs en lager onderwijs ingezet kunnen worden om samen met de basisschoolleraren te teamteachen. Studenten kunnen ook ingezet worden om op afstand leerlingen en basisschoolleraren te ondersteunen. Dit initiatief verloopt via de lerarenopleidingen verbonden aan het Kleine Kinderen Grote Kansen-netwerk die hierover met hun stagescholen communiceren. De lerarenopleidingen ontvangen een pakket van de Koning Boudewijnstichting ter ondersteuning. Bekijk hier het filmpje. Lees hier de nota

Kijk ook even naar dit kort filmpje over teamteaching (Meirsschaut & Ruys, 2018). 

Samen werken om te leren. 

Bénédicte Vanblaere maakte over professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs haar doctoraat en deelt gaag belangrijke inzichten. Leraren kunnen veel leren van elkaar, op hun eigen werkplek.
Samen werken om te leren: gemakkelijker gezegd dan
gedaan. Hoe gaat dit concreet? Wat is er nodig is om van een basisschool ook een leerplek voor leraren te maken?
Via deze link kan je het filmpje bekijken. Lees zeker ook het artikel dat verscheen in Schoolwijzer. 

Waarom leraren beter in team werken

Wij stellen graag onderzoeker Charlotte Struyve aan jullie voor (KULeuven/Vives): “Leraar wordt een steeds complexere job. Expert zijn in lesgeven, ICT, zorg, differentiëren én een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje. Samenwerken is de enige oplossing”. Waarom doen we het dan niet vaker?

Lees hier het artikel dat verscheen in Klasse

Partnerschap met ouders

Hoe kun je laaggeletterde, anderstalige ouders betrekken bij het schoolleven? Hoe zorg je - na coronatijden - voor een verhoogde toegankelijkheid van je school als ontmoetings- en leerplek voor ouders? Annemie Van Beirendonck is een doorgewinterde NT2-leerkracht en begeleidt zogenaamde Kaap-groepen in Antwerpen, waarbij anderstalige ouders Nederlandse lessen volgen op de school van hun kind én eigenhandig een project op poten zetten. Meer weten? Bekijk via deze link het interview met Annemie.

Focus op kwaliteitsvolle interacties? Dat kan via videocoaching!

Een camera in de klas? Waarna coach en leraar samen de beelden analyseren? Videocoaching is een ideaal middel voor zelfreflectie en professionalisering. Confronterend, deugddoend en erg leerrijk. Bekijk in de video hoe kleuterjuf Anniek en wiskundeleraar Maaike videocoaching ervaren.

Lees hier het artikel en bekijk het filmpje van KLASSE gemaakt in het kader van Kleine Kinderen Grote Kansen. 

Kwaliteitsvolle gesprekken voeren met anderstalige kinderen: hoe doe je dat?

Welk soort gesprekken helpen anderstalige kinderen om Nederlands te leren én om een positief zelfbeeld te ontwikkelen? En: leer je ook taal door interactie ‘af te luisteren’? Carolien Frijns vat haar doctoraatsonderzoek samen in drie minuten. Bekijk hier het filmpje. 

Warme relaties: hoe werk je met kleuters in tijden van afstandsleren?

Pedagoog Maai Huyse en schoolpsycholoog Caroline Vancraeyveldt (expertisecentrum Education and Development, UCLL) zien hoe kleuterleraren op allerlei manieren contact houden met hun klas. Maar soms schieten stappenplannen en opdrachten hun belangrijkste doel voorbij. Hoe jij je kleuters optimaal ondersteunt: 5 tips.

Welkom terug in de kleuterklas!

Eva Dierickx: Hoe kan je je als kleuterleerkracht voorbereiden op die eerste schoolweken na de lockdown? En hoe kan je de overgang naar groep 3 nog zonder al te veel spanning laten verlopen? In deze video geef ik graag praktische tips en suggesties om de komende weken mee aan de slag te gaan. Bekijk hier de video.

Professionele leergemeenschappen tussen basisscholen en lerarenopleidingen.

Lies Pycke van Artesis Plantijn vertelt je graag meer over hun projectplan en hun partnerschap met de mentoren in het werkveld. Kijk hier voor inspiratie!

Hoe samen met het werkveld opleiden? 

Stefanie Leirens van Karel de Grote hogeschool (coördinator flextraject kleuter en lager onderwijs) vertelt je meer over hun samenwerking met het werkveld. Kijk hier!

Tweede lerend netwerk van 18 februari 2020

Samen naar meer sociale gelijkheid: sterke transities in krachtige leeromgevingen 

Locatie: Odisee Brussel, Warmoesberg, HERMESGEBOUW, lokaal 5201 (er zal ook een bord buiten staan)

Schrijf je via deze link in voor het tweede lerend netwerk

Ben je benieuwd naar het programma?

Bekijk je graag wat sfeerfoto's?

Bekijk hier de sfeerreportage gemaakt door studenten van de Arteveldehogeschool. Dankjewel.

Meer informatie kan je hier vinden:

Verwelkoming door dr. Carolien Frijns en Sofie Verschaeve (projectleiders Kleine Kinderen Grote Kansen) - Bekijk hier de presentatie

Warme en inclusieve transities in het Vlaamse (kleuter)onderwijs: de mythe van individuele schoolrijpheid doorprikt - dr. Katrien Van Laere (VBJK & UGent) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie en de oproep tot train the trainer over transities & extra infobrief

Zorgeloos naar de kleuterschool: wat kan de kinderopvang en de school hierin betekenen? - Jan De Mets (SDL), dr. Katrien Van Laere (VBJK, UGent), Kris Vandenbroeck (Basischool Vierwinden, Sint-Jans-Molenbeek) en Lut Bracke (Kinderdagverblijf De Kereltjes, Stad Gent) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie naadloze overgang naar de kleuterschool (Lut) en de presentatie veiligheid, geborgenheid en verbondenheid (Kris)

Samen professionaliseren: een springplank voor inclusieve competentiegroei - Marijke Wilssens (projectmedewerker Potential, Power to teach all) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie en overzicht materialen

"Ik wil weten wat mijn kindje doet in de klas!" Inzetten op participatie van laaggeletterde, anderstalige ouders - Annemie Van Beirendonck (CVO Encora & Kaap, Algemeen Onderwijsnetwerk Antwerpen) en dr. Carolien Frijns (Arteveldehogeschool & KU Leuven, auteur De vliegtuigklas) Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie

Voorstelling rapport kleuterparticipatie met bijzondere aandacht voor kwaliteitsvolle interactie - Cris Hens en Mathias Chlarie, onderwijsinspecteurs basisonderwijs Lees hier het abstract - Bekijk hier de presentatie

Inclusie door de ogen van kinderen en ouders - Marijke Wilssens (projectmedewerker Potential, Power to teach all) Lees hier het abstract- Bekijk hier de presentatie en overzicht materialen

Projecten hogescholen

Wil je meer weten over de projectplannen van de hogescholen? Hier krijg je een overzicht.

terug naar overzicht