Hefboom geraakt worden

Ervaringen opdoen omtrent de dagelijkse realiteit van sociale ongelijkheid en maatschappelijke kwetsbaarheid doet empathie ontstaan. We willen mét in plaats van óver de mensen praten. Door de ontmoeting met kwetsbare gezinnen (en hun verenigingen) worden we in hun leefwereld ‘ondergedompeld’.

Hieronder vind je materiaal, inzichten, ideeën, interviews, onderzoeksresultaten, tools … die je kunnen inspireren.

Lees hier de tekst vanuit het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ met de opleidingen kleuteronderwijs.

banner bij Hefboom geraakt worden
terug naar overzicht

Voor Eunice

Op zoek naar beklijvend beeldmateriaal over sociale ongelijkheid, diversiteit, relaties tussen kinderen, het belang van onderwijs-jeugdwerk-sociale cohesie, …?

Eunice (7) groeit samen op met haar zus Tarma (9) in een kansarme omgeving. Speelse kinderlijkheid moet al gauw plaatsmaken voor de harde realiteit van hun bestaan. Kijk hier naar de docu van de Makers van Morgen. Om stil van te worden... 

Getuigenissen over hoe het is en voelt om in armoede op te groeien.

Kristel Verbeke en Celia Ledoux (Groen) getuigen over opgroeien in armoede. Bekijk hier

Ervaringsdeskundigen geven kijk op armoede

Bekijk hier 

Film gemaakt naar aanleiding van de tentoonstelling 'Tegenwind. Armoede in België sinds 1800' (2017).

Sterke leraren opleiden: stuur ze naar een gezin in kansarmoede

In Brussel leeft 41% van de kinderen in een gezin met een inkomen onder de armoederisicodrempel. Scholen, begeleidingsdiensten en de lerarenopleidingen staan voor een enorme professionele uitdaging. Kinderarmoede aanpakken begint bij het opleiden van sterke leraren.

Axana (12): “Soms word ik gepest omdat ik arm ben”

De mama van Axana (12) is huismoeder. Papa werkt bij de groendienst van de stad. Vroeger hebben ze schulden gemaakt. Nu bepaalt een advocaat hoeveel geld ze elke maand krijgen. “Toch voel ik mij niet arm”, zegt Axana.

Mama Sandra: “Armoede staat niet op mijn gezicht te lezen”

“De school weet het niet en ze hoeft het niet te weten. En het staat gelukkig niet op mijn gezicht te lezen”, zegt Sandra Carlier (34), mama van 3 kinderen. Ze krijgt thuis de eindjes niet altijd aan elkaar geknoopt. Daardoor heeft ze ook met de school soms problemen.

Verhalen inzicht-in-armoede

Door wie? Netwerk tegen armoede
Voor wie? kinderopvang, scholen, lerarenopleiding

Inhoud: 

Het Netwerk tegen Armoede ontwikkelde met mensen in armoede een aantal bierkaartjes met stereotypen/clichés en op de achterkant de weerlegging ervan. Dit kan een (op maat te maken) manier zijn om een gesprek op gang te brengen. Ook op deze website: een aantal blogverhalen van mensen in armoede (wordt aangevuld), waaronder ook getuigenissen over ervaringen met scholen. Deze verhalen kunnen zeker het inzicht in leven in armoede vergroten.

Meer info: https://netwerktegenarmoede.be/nl/thema-s/onderwijs?categorie=cpu8fpg8 

Ervaringsdeskundigen in hoger onderwijs, KdG

De laatste jaren wordt (inter)nationaal in toenemende mate geëxperimenteerd met de inzet van ervaringsdeskundigen in het hoger onderwijs. Een structurele plaats in de opleidingen hebben deze ervaringsdeskundigen tot nog toe echter niet verworven. Nochtans betekent hun aanwezigheid in het hoger onderwijs een grote meerwaarde. Zo brengen ervaringsdeskundigen de leefwereld van kwetsbare mensen in de klas en dragen ze bij aan de competentieverhoging van toekomstige sociale professionals. Op deze website worden ervaringen en didactisch materiaal gedeeld, deze kunnen ondersteunend zijn in de overname van één van de beproefde modellen. 

Arm Vlaanderen 5 jaar later

Kijk hier

De reportage van 5 jaar eerder: kijk hier. 

Elk kind heeft een kampioen nodig!

Omdat je als leerkracht hét verschil kan maken! Kijk hier

terug naar overzicht