Kleine Kinderen Grote Kansen gaat verder in 2021!

Ook in 2021 maken we werk van het Vlaanderen-brede netwerk Kleine Kinderen Grote Kansen.

WAT?

We organiseren verschillende Lerende Netwerken. Scroll naar benden voor alle informatie over deze Lerende Netwerken, inclusief PowerPointpresentaties, opnames en achtergrondmateriaal. Veel leesplezier!

We zetten daarnaast volop in op de Eerste Hulp Bij grote Onderwijskansen-stage waarbij toekomstige leraren basisonderwijs als tweede leraar meedraaien in de klas. Zij helpen de klasleerkrachten bij de ondersteuning van kinderen op maat. Grote onderwijskansen bieden is nu belangrijker dan ooit.

WAAROM?

Recente cijfers tonen immers aan dat de kloof tijdens de coronacrisis groter is geworden: kinderen die in armoede opgroeien hebben nu nog minder kans op schoolsucces dan hun klasgenoten zonder financiële kopzorgen. Krachtige leraren kleuteronderwijs en lager onderwijs zijn dus van belang om alle kinderen maximaal te laten excelleren. Het Vlaanderen-brede Kleine Kinderen Grote Kansen-netwerk maakt daar in 2021 opnieuw werk van.

banner bij Kleine Kinderen Grote Kansen gaat verder in 2021!
terug naar overzicht

Projecten hogescholen

AP Hogeschool Antwerpen

Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.

Arteveldehogeschool Gent
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.
Lees hier de projectpagina voor meer info over het project.
Bekijk hier de (Weebly) projectwebsite 'warme partnerschappen met ouders' met concrete materialen.
Lees hier het blogbericht 'warme partnerschappen met kwetsbare ouders in functie van gelijke onderwijskansen’ (18 augustus 2021).

Erasmushogeschool Brussel
Lees hier het blogbericht 'verbindend communiceren voor kwalitatieve interactie binnen ‘Samen opleiden’ (9 december 2021).

Hogeschool Gent
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.

Howest
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.
Bekijk hier de praktijkgids 'systeemdenken voor wereldburgerschapseducatie'

Karel de Grote-hogeschool Antwerpen
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.

Odisee
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.
Bekijk hier de website 'zet je EF-bril op' waar het project 'groeien in denkstimulerende EF-begeleiding bij aansluit.

PXL Hogeschool
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.

Thomas More Mechelen
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.
Beluister hier de podcast over het kleuterlabo.

Thomas More Vorselaar
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.
Bekijk hier de (Weebly) projectwebsite 'een vulkaan in de klas'.
Lees hier bijhorend blogbericht 'de impact van toxische stress op het leren en ontwikkelen van kinderen' (26 oktober 2021).

UCLL
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.
Lees hier bijhorend blogbericht 'dichtbij blijven om gelijke kansen te realiseren' (22 september 2021).

Vives Noord
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.

Vives Zuid
Bekijk via dit filmpje de voorstelling van het projectplan.

** Technische problemen tijdens het bekijken van de filmpjes (o.a. wanneer u via Firefox surft)? Probeer eens via een andere browser, we raden Google Chrome aan.

Vierde Lerend Netwerk 5 oktober 2021: Samen naar meer gelijke onderwijskansen - Elke leraar is een taalbewuste leraar!

Lees hier het programma.

** Technische problemen tijdens het bekijken van de filmpjes (o.a. wanneer u via Firefox surft)? Probeer eens via een andere browser, we raden Google Chrome aan.

Plenaire sessies
• Prof. Dr. Kris Van den Branden, KU Leuven
Van taalscreening naar beter taalonderwijs en gelijkere onderwijskansen
De totstandkoming van de koala-taalscreening, hoe deze past binnen het brede verhaal van de inschatting van jouw leerlingen en hoe je kan omgaan met deze screening werd hier geschetst. 

Bekijk hier de presentatie van Kris Van den Branden.

• An De Moor, Beleidsadviseur talen DOV
Overzicht beleidsacties taal(stimulering) basisonderwijs

Bekijk hier de presentatie van An De Moor

Bekijk hier de volledige opname van de plenaire sessie (Kris Van den Branden + An De Moor) waarin ook de projectleiders een inhoudelijke kadering meegeven. 

Inspiratiesessies

Sessie 1: ‘Stem van de kleuters’ – spreekkansen van kleuters vergroten m.b.v. een
observatie-instrument, dr. Sara Verbrugge - Odisee Hogeschool
Niet alle kleuters krijgen voldoende spreekkansen in de klas. Tijdens deze sessie presenteren we de resultaten van het PWO-project ‘de stem van de kleuters’. We staan stil bij hoe een observatie-instrument om talige interacties in beeld te brengen kan dienen als reflectie-instrument. We hebben aandacht voor de leerkracht-kleuterinteractie en de peer-interactie.

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de oproep om het observatie-instrument uit te testen en er meer informatie over te krijgen. 

Sessie 2&9: Koala-test: aan de slag met de nieuwe taalscreening in het
kleuteronderwijs, Fien Loman - Centrum voor Taal en Onderwijs – KULeuven
In deze sessie bekijken we hoe KOALA is opgebouwd; welke verschillende soorten opdrachten zijn er, hoe en waar neem je de test het beste af, hoe vul je de scoreformulieren in, etc. Daarnaast staan we stil bij de analyse en interpretatie van de resultaten. Tot slot bekijken we hoe KOALA onderdeel van een brede beeldvorming van kleuters kan uitmaken.

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Extra informatie? 

- Ontdek meer over het taalscreeningsinstrument KOALA via volgend instructiefilmpje van Onderwijs Vlaanderen en het Centrum voor Taal en Onderwijs.

- Lees hierover meer in de nieuwsbriefspecial KOALA augustus 2021 van het Centrum voor Taal en Onderwijs.

Sessie 3&10: Taalintegratietrajecten: Effectieve taalondersteuning in het kleuter en
lager onderwijs, dr. Helena Taelman - Odisee Hogeschool
Waaruit bestaat een effectief taaltraject voor leerlingen met nood aan taalsteun? In deze sessie belichten we enkele onmisbare bouwstenen voor het opzetten van zo’n taaltraject. Aan de hand van concrete voorbeelden en korte cases participeert elke deelnemer actief. Een taaltraject dat door vele handen gedragen wordt, heeft immers een grotere kans op slagen.

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname 

Extra informatie?

- Op deze website kan je alle informatie vinden wat betreft de taaltrajecten. 

- De praktijkgids wil jou als leerkracht, leerlingenbegeleider of directielid concrete handvatten bieden om een wetenschappelijk onderbouwd taalintegratietraject te ontwerpen voor leerlingen die nood hebben aan taalsteun. Er wordt stilgestaan bij diverse onderwijsniveaus: kleuter-, lager, secundair en OKAN-secundair onderwijs.

Sessie 4: Een blik op de ontwikkeling van ons taalbeleid (basisschool Sint-Salvator
Gent), Jonathan Demey en Lotte Devynck, Sint Salvatorschool Gent
Tijdens deze sessie schetsen we hoe we met onze school ons taalbeleid vorm geven en hoe we evolueerden van een repressief beleid tegenover de thuistaal tot een plaats waar meertaligheid een troef is om de kinderen te betrekken bij hun eigen (leer)groei. Dit doen we vanuit onze visie in sterk partnerschap. We bespreken ook uitdagingen en hoe we bijstellen en evalueren.

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Sessie 5: Gespreksvaardigheden in het lager onderwijs: van kakelen tot sprekend
leren, dr. Jan T'Sas -UAntwerpen
Tijdens deze sessie maak je kennis met een vernieuwende aanpak van gespreksvaardigheden: het exploratieve gesprek. Een praktijkonderzoek in vijf Vlaamse scholen heeft overtuigend aangetoond dat kinderen niet enkel beter leren redeneren, argumenteren en overeenstemming vinden tijdens (groeps)discussies, ze werken ook beter samen en lossen makkelijker problemen op.

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Extra informatie?

- Lees meer over het inzetten van exploratieve gesprekstechnieken in de basisschool in dit artikel van Jan T’Sas & Ria Van den Eynde.

Sessie 6: Kleu(te)rRijk: Anatomie van een sociaal bewuste boekenhoek, Eva Dierickx & Kato Luyckx - Artesis Plantijn Hogeschool
Het samenstellen van een gevarieerde en aantrekkelijke boekenhoek is een belangrijke taak van de leerkracht. Welke boeken kunnen gesprek en taal uitlokken en welke boeken lijken aantrekkelijk maar vermijd je beter? In deze workshop focussen we op het bewust opbouwen van een boekenhoek die spiegels en vensters biedt voor alle kinderen in onze superdiverse samenleving.

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Extra informatie?

- Lees het artikel '4 do's en don'ts van een inclusieve, multiculturele boekenhoek'

Sessie 7: Van duurzaam leesbeleid naar sterk leesonderwijs voor élke leerling, Jona Hebbrecht & Marlies Algoet - Odisee Hogeschool
Steeds meer scholen willen inzetten op een structureel leesbeleid om van hun leerlingen vaardige én gemotiveerde lezers te maken. Maar hoe begin je daaraan? In deze sessie zoomen we in op de verschillende componenten van een leesbeleid. We illustreren die a.d.h.v concrete ervaringen en voorbeelden uit Vlaamse en Brusselse scholen, gekoppeld aan het traject PRO-Lezen.

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Sessie 8: Alle kinderen grote taalleerkansen. Talenbeleid en schoolontwikkeling
voor sterker taalonderwijs, dr. Marieke Vanbuel, Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven & dr. Carolien Frijns, UGent
In deze interactieve sessie duiken we in recent onderzoek naar taalbeleid, effectief taalonderwijs en schoolontwikkeling. Wat werkt? Hoe zorg je ervoor dat taalbeleid leidt tot grote taalleerkansen voor alle kinderen? En hoe herken je sterke praktijkvoorbeelden van een effectief taalbeleid op school?

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Voorstelling projectplannen hogescholen
Bekijk hier de voorstelling(sfilmpjes) per hogeschool:
AP Hogeschool Antwerpen
Arteveldehogeschool Gent
Erasmushogeschool Brussel
Hogeschool Gent
Howest
Karel de Grote-hogeschool Antwerpen
Odisee
PXL Hogeschool
Thomas More Mechelen
Thomas More Vorselaar
UCLL
Vives Noord
Vives Zuid

Derde Lerend Netwerk 28 mei 2021: Samen naar meer sociale gelijkheid - Elke leraar is een taalbewuste leraar!

Lees hier het programma. 

Plenaire sessie 'Grote taalleerkansen voor alle kinderen' - Dr. Carolien Frijns (UGent)

Bekijk hier de presentatie 'Grote taalleerkansen voor alle kinderen'

Inspiratiesessie 1: Hoe kunnen we een veeltalige STEM-didactiek toepassen met als doel om leerlingen van de lagere school beter te betrekken? - Annelore Blondeel, Joke Lippens en Geert Neyrynck (Hogeschool Vives)

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname 

Inspiratiesessie 2: Taalscreening in kleuteronderwijs - Sofie Vandoninck (Centrum voor Taal en Onderwijs KULeuven)

De slides van deze inspiratiesessie kan je hier vinden. De taalscreening KOaLa zal voor het eerst worden afgenomen in het eerste trimester van het schooljaar 2021-2022. De handleiding met intro- en instructiefilmpje zal beschikbaar zijn vanaf begin juli 2021 op de website van het Ministerie van Onderwijs. Meer informatie over de taalscreening vind je hier. 

Inspiratiesessie 3: Het kinderrechtenkader als uitgangspunt voor meer sociale gelijkheid op school: participatie van leerlingen en ouders. - Charlotte Van Calster (UNICEF België), Goedroen Juchtmans (HIVA, KuLeuven) en Lien Labee (HoGent)

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Inspiratiesessie 4: Kinderbegeleiders in het kleuteronderwijs.Samenwerken en samen professionaliseren. This is not a toolbox!- Sandra Van der Mespel (VBJK), Sabine Vanhoute (Karel de Grote-hogeschool Antwerpen), Kaat Verhaeghe/Leen Rosiers (Erasmushogeschool Brussel) en Erika de Bonte (zorgcoördinator basisschool Maria Boodschap)

Bekijk hier de presentatie en een introductie van het project. 

Bekijk hier de opname

Inspiratiesessie 5: Sprekend leren in de 2e en 3e graad lager onderwijs- Dr. Jan T’Sas (Universiteit Antwerpen)

Bekijk hier de presentatie

Tweede Lerend Netwerk 2 april 2021: Samen naar meer sociale gelijkheid!

Lees hier het programma. 

Plenaire sessies 'voorstelling projectplannen hogescholen'

Powerpointpresentaties/filmpjes: 
AP Hogeschool Antwerpen
Arteveldehogeschool Gent
Erasmushogeschool Brussel
Hogeschool Gent
Howest
Karel de Grote-hogeschool Antwerpen
Odisee
PXL Hogeschool
Thomas More Kempen
Thomas More Mechelen
UCLL
Vives Noord
Vives Zuid

Opnames
Bekijk hier de opname - projectplannen hogescholen deel 1
Bekijk hier de opname - projectplannen hogescholen deel 2

Inspiratiesessie 1: De kracht van partnerschappen met een muzisch tintje! - Karen Reekmans (Hogeschool PXL)

Bekijk hier de presentatie.

Bekijk hier de opname.

Inspiratiesessie 2: Stressregulatie bij kleuters, lagere schoolleerlingen en hun leerkrachten - Maai Huyse & Marieke Vandersmissen (Hogeschool UCLL)

Bekijk hier de presentatie. 

Bekijk hier de opname.

Inspiratiesessie 3: Samen tegen onbetaalde schoolfacturen: werken aan kansrijk en
betaalbaar onderwijs - Marijn Somers & Deborah Jonckheere (vzw Krijt)

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname.

Inspiratiesessie 4: Reflecteren over armoede, digitaal leerpad rond armoede - Aaron Van Parys (Onderwijscentrum Brussel) & Michelle Venneman (Hogeschool Odisee Brussel)

Bekijk hier de presentatie. 

Bekijk hier de opname.

Eerste Lerend Netwerk 26 februari 2021: Samen veerkrachtig en weerbaar!

Lees hier het programma. 

Podcast Prof.Dr. Elke Van Hoof (VUB)

Luister hier naar de podcast van Prof. Dr. Elke Van Hoof (VUB). Geniet met volle teugen van je wandeling:-) 

Interactieve plenaire sessie: Een kompas voor veerkracht, Anton Stellamans

Bekijk hier de presentatie: een kompas voor veerkracht, Anton Stellamans 

Lees hier het extra document uit de chat een kompas voor veerkracht, Anton Stellamans

Inspiratiesessie 1: : Focus op de persoon in de lerarenopleiding Katrien Hens (Karel de Grote hogeschool lager onderwijs)

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Inspiratiesessie 2:  Veerkracht en schoolontwikkeling in lerarenopleiding lager onderwijs
Annekatrien Depoorter (Arteveldehogeschool)

Bekijk hier de opname

Inspiratiesessie 3: Krachtig taalonderwijs en grote kansen in de klas van juf Femke, Dr. Carolien Frijns (UGent)

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

Sessie 4: Bouwen aan veerkracht in de opleiding kleuteronderwijs
Marlies Vanderhaeghen (Arteveldehogeschool)

Bekijk hier de presentatie

Bekijk hier de opname

terug naar overzicht