Kwaliteitsvolle interacties

Kwaliteitsvolle interacties vormen de motor voor groei en ontwikkeling: zowel de interacties tussen begeleider en kind, tussen kinderen onderling, tussen begeleider en team/beleid …

4 hefbomen:

WARME RELATIES: relatiebevorderende interacties

RIJKE TAAL: taalstimulerende interacties

EXPRESSIE: het muzisch-creatieve aanboren

DENKEN: denk- en onderzoeksstimulerende interacties

Deze hefbomen zijn nauw verbonden en kunnen we niet los zien van elkaar. Kruisbestuiving leidt tot vruchtbare resultaten.

Lees hier de tekst vanuit het project ‘Kleine Kinderen Grote Kansen’ met de opleidingen kleuteronderwijs.

Hieronder vind je ook inspiratie over kwaliteitsvolle kleuterparticipatie en educare (o.a. middageten).

Klasse-filmpjes kwaliteitsvolle interacties. Presentatie Lerend Netwerk 12 november 2019

Achter de schermen bij de Klasse-filmpjes over kwaliteitsvolle interacties – Juf Jelke en Michel Van Laere (Klasse) Bekijk hier de presentatie

Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie. Presentatie Lerend Netwerk 18 februari 2020.

Voorstelling Lerend Netwerk 18 februari 2020: rapport kleuterparticipatie met bijzondere aandacht voor kwaliteitsvolle interactie door Cris Hens en Mathias Chlarie, onderwijsinspecteurs basisonderwijs Lees hier het abstract 

Rapport kleuterparticipatie. Tijdens de doorlichtingen (schooljaar 2018-2019) onderzocht de onderwijsinspectie kwaliteitsvolle kleuterparticipatie. Ze bespreken in het rapport drie hefbomen op uitvoeringsniveau: kwaliteitsvolle interactie, educare en educatief partnerschap & twee op beleidsniveau: visie/beleid en afstemming partners. Zij inspireerden zich ook op de hefbomen van Kleine Kinderen Grote Kansen. Lees hier hun bevindingen en tal van inspirerende praktijkvoorbeelden. 

EDUCARE

Maak van routines leerkansen

Jonge kleuters zijn een kwart van de schooldag aan het wachten. Dat blijkt uit onderzoek van de UGent. “We zien zorg en leren nog te veel als tegengestelde begrippen”, zegt specialist Brecht Peleman. “In routines zitten net veel leerkansen.” Lees hier

Wie heeft verzonnen dat je een kind aan de schoolpoort moet afzetten?

Als ouders hun kleuter niet naar school sturen, is dat niet omdat ze school niet belangrijk vinden. Wel omdat ze een aantal drempels ervaren. “‘Zorg je wel goed voor mijn kind?’ is de belangrijkste bekommernis die bij ouders leeft”, zegt professor Michel Vandenbroeck van de Universiteit Gent.

Hoor jij de vogels fluiten? Zet het kind centraal tijdens eetmomenten.

Over het perspectief van kinderen, over het minimaliseren van wachttijden en het maximaliseren van zorg- en leerkansen. Blogbericht werd geschreven door Sofie Verschaeve (Arteveldehogeschool) en Nicky Latomme (leraar kleuteronderwijs) in het kader van het projectplan van de Arteveldehogeschool binnen het vervolgtraject van Kleine Kinderen Grote Kansen. Lees hier de blog op Kleutergewijs

Hierover verscheen door Nicky Latomme ook een artikel in Basis. Lees je ook even de 6 principes van educare? 

Het verschil maken tijdens en rond de maaltijden

Als leerkracht kan je al heel eenvoudig het verschil maken door van de eetruimte een gezellige plaats te maken, met niet te veel lawaai en gedoe. Niemand vindt het gezellig om een appeltje te smullen in een tochtige gang met veel passage, of om zijn middageten in een volle, lawaaierige eetzaal naar binnen te werken. Daarnaast maakt het een groot verschil of jij als leerkracht bij de kleuters gaat zitten en gezellig mee-eet en -praat of niet. Het is belangrijk om alle kleuters veel spreekkansen te geven: hoe meer spreekkansen, des te beter voor de taalontwikkeling (Barnes et al., 2019). Maar ook het onderwerp van gesprek maakt uit. Het Amerikaanse onderzoeksteam van David Dickinson raadt aan om een goed evenwicht na te streven tussen de volgende drie thema’s: lees ze hier

Dat lust ik héél héél graag

Door wie? VBJK
Voor wie? scholen, kinderopvang
Inhoud: 

Lekker samen eten bevordert zeker het welbevinden van jonge kinderen op school. De middagpauze is voor veel jonge kinderen nu nog vaak een stresserend moment. 

Hoe zorg je dat jonge kinderen avontuurlijke eters worden? Hoe laat je ze nieuwe ingrediënten proeven? Onder andere door de schoolmaaltijd gezellig te maken. Deze film toont jonge kinderen die nieuwsgierig een granaatappel onderzoeken. Kinderen die meehelpen in de moestuin en de keuken en die samen gezellig tafelen. Van zelf opscheppen tot overleg met de ouders: in deze film ontdek je verschillende acties die je kunt ondernemen om kinderen te laten genieten van gezond eten.

 
Meer info: https://vbjk.be/nl/publicaties/dat-lust-ik-heel-graag